الفصل الاول
حل صباح جديد يلمع بشمسا دهبية لتنير هدا العالم لتبدا نفين والدة سوار ب الاستيقاظ حتي تيقظ ابنائها فقامت ودهبت للمرحاض وتوضت وصلت الفجر وبعدها راحت تعمل افطور وراحت صحت جوزها ومن تم اولادها فدهبت الي غرفة احمد وطرقت الباب ودخلت لتجدة مستيقظ يصلي الفجر فدعت لها في سرها ان تفرح فيه و يرزقة الله ومن تم دهبت الي غرفة سوار وطرقتها ودخلت لتجدها نائمة على بطنها فايقضتها وقالت :يابنتي اصحي الله يهديكي الساعة ٨ اصحي ياله خلصي فقالت سوار لها :حاظر يماما بس سيبني نايمة اشوية او بقوم خمسة بس فقالت والدتها لها مش انتي قلتي انو انتي بدك تصحي بدري عشان عليكي مقابلة شغل قومي ياله قبل ما يروح المعاذ فقالت لها حاظر هيني قايمة اوف هيني قايمة فخرجت والدتها من عندها ودهبت الي الصالون عند زوجها واحمد وبعدها بشوية خرجت سوار وهي لابسة
في فيلاة مصطفى الجارحي في غرفة ادهم كان نائم فستيقط ع صوت هاتفة فمسكة ليرى من المتصل ففتح الخط واستمع الي صوت صاحبة مراد يقول : اية يا ادهم انته اتاخرت ليه انته ناسي انو في اجتماع ضروري احنا والشركة الي بدانا نتعاقد معاهم فقال ادهم :ماشي ساعة بالكتير اكون عندك فقال مراد :ساغة ايه نص ساعو وتكون هان فقال ادهم :خلص يامرد زي ماقلت سلام وطفا الجوال بوجه مراد فقال مراد مع نفسة :يوم امبين من اولوا
في مكان شغل احمد تيسير في المدرية وصل احمد حتى قال لة عسكري ان المدير بنتظارة في مكتبة فدهب الي مكتب مديرة و طرق الباب حتى سمع الادن له بالدخول فقال الي مديرة اتفضل اسمعت انك بعتلي حدا اول ما اصل اجي ع مكتبك اتفضل في شي
عند سوار وصلت الشركة ومشيت للداخل شافت صحباتها رنا وسها عند الباب الداخلي للشركة فراحتلهم وسلمت عليهم فقالت رنا :مالك يابنتي اتاخرتي ليش ع اساس حتكوني مرزوعة قدام الباب من بدري فقالت سوار: غصبن عني يا رنوش اسهرت بحظر بفيلم اكشن وضليت سهرانة لحد ما خلص الفلم ع الفجر وبعدها نمت واتاخرت في الصحوة الصبح المهم يالة نمشي لحسن نتاخر من اول يوم دخلوا الشركة طبعا هيا شركة تصدير ازياء للدول بعدها راحوا للموضفة الي واقفة ع المكتب سألوها عن مكان تقديم الوضائف فقالت لهم في الطابق الرابع فدهبوا لطابق الرابع واعطتهم السكرتارية استبيان للشركة حتا يعبوا البيانات المطلوب منهم بعدها بوقت كل وحدة عبت بيناتها وسلمووا بياناتهم للسكرتارية فقالت لهم: اتريحوا ع اشوية حتى يجي المدير فجلسوا يتحدتون فبعد مدة من الوقت قالت رنا :اوف انا ازهقت هما شكلهم هنا ما بيلتزموا بالمواعيد فجوبتها سها :يابنتي بلاش طولة السان لحسن حد يسمعك فقالت سوار :هيا معاها حق هما اتاخروا والمفروض انو هما شركة اكبيرة متل هاي تبقى تتلتزم بالمواعيد فقامت سوار ودهبت عند السكرتارية وسالها :لوسمحتي هما طولين لحتا يجوا النا اكتر من نص ساعة فقالت والله مابعرف هما اول مرة يتاخروا هيك فقالت سوار ع حظنا المهبب بعد وقت جاء المدير الكبير انور الدهشان وابناءه تامر واكرم بعد ما دخلوا كلهم ع مكتب والدهم فقال تامر شكلهم البنات الي برة هما الي امقدمين ع الشغل اليوم فقال والدة انو الدهشان :شكلهم بالفعل يالة كل واحد يروح ع مكتبوا وانا حشوف البنات فقال تامر :حاظر هيني رايح سلام وخرج فقال انور الدهشان :وانته يابني ياله ع مكتبك فقال اكرم :لا يابابا انا بدي اظلي حتى شوف البنات الي جاين يقدموا مش انا بدي سكرتارية يبقى لازم انقيها انا فقال والده له :لا انا الي حنقيها انا عارفك انته حتختار الجمال ومش حتعرف ادور اكويس بتفكرني مش عارفة انك كل يوم سهرة مع وحدة دايما بقول بكرا يكبر ويعقل لكن انته ولا كبران ولا عقلان فقال اكرم :ايه يابابا المحاظرة الكبيرة الي ع الصبح انا ما بصدق اخلص من ماما تيجي انته ع العموم انا هيني قاعد هان ومش متحرك وبوعدك اني ما اعمل حركات اتعصبك بس اوتق فيا فقال والده ماشي امانشوف وبعدها طلب من السكرتارية ادخل البنات وبعدها بشوية دخلت سها وقدمت السي في ابتاعها وسالها انور الدهشان اكم عمرها وقالتلوا ٢٣سنة وسالها انتي اشتغلتي قبل عند حدا فقالت لا يافندم اانا متخرجة من جديد او اول مرة اقدم ع وظيفة فقال :ماشي يابنتي تقدري تخرجي وانشاءالله خير خرجت سها وبعدا دخلت سوار وقدمت السي ابتاعها بعد اشوية قال انور ماشاءالله عليكي يابنتي انتي عندك التاهيل العلمي بمجموع امتياز ومعاكي ٤ لغات فقالت سوار ايوة ياافندم انا مجموعي بعد التخرج امتياز ومعاي ٤ لغات وانا بطبعي بفهم كل شي بسرعة فسالها انتي كم عمرك فقالت ٢٣ سنة فاخد اكرم السي في بتاعها وقال انتي اشتغلتي عند حد قبل هيك فقالت :لا يافندم انا اتخرجت من فترة وكنت ماخدة فترة راحة هاي اول مرة اقدم ع الوظيفة فنظر لها اكرم نظرة غموض جعلها تغضب في نفسها ومن تم قال انور ماشي تقدري تخرجي هلحين واحنا حنبلغك ايش بيصير فخرجت سوار وهي غاضبة من نظرات اكرم لها فسالتها رنا وسها :اعملتي ايه فقالت :حعمال اية يعني قدمت السي في وسالوني اكم سوال وخلاص فقالت رنا :طب مالك امبين عليكي امعصبة فقالت سوار :ولا شي ياله روحي انتي خلينا انخلص فدهبت رنا وطرقت الباب ومن تم دخلت السلام عليكم فجاوبها وعليكم السلام ولكن عندما وقع نظر اكرم ع رنا سرح في جمالها الاغربي فرنا تتمتلك ملامح الغرب وفقال لها انور الدهشان :ادخلي يا بنتي اقعدي فجلست ع الكرسي ومن تم قدمت السي في بتاعها فقرأة انور وقال: انتي عمرك كام فقالت رنا عندي ٢٣سنة فقال انور انتوا شكلكوا كلكم نفس الدفعة ونفس العمر لانوا هتوى في بنتين قبلك دخلوا نفس العمر ونفس التخصص فضحكت رنا ضحكة بسيطة وقالت :صحيح احنا التلاتة اصحاب من زمان ودخلنا نفس التخصص واتخرجنا مع بعض وقدمنا وضائف مع بعض كل هدا واكرم سارح فيها وبجمالها وعيونها وضحكتها فنتبه لصوت والدة وهوا يضحك ويقوال :الله يخليكم لبعض فسالها اكرم :انتي اشتغلتي عند حدا فقالت :لا لسة هي اول مرة اقدم وضيفة متل ما قلت فقاال :اممانتي عندك في السي في انتي اتخرجتي بتقدير ممتاز وعندك ٢ لغة فقال صحيح فقال لها اكرم ماشي تقدري تخرجي فخرجت عند صحباتها وبعد ما خرجت انور قال: مالك يابني انته اشوية وتاكل البنت في نظراتك انا الحق عليا اني خليتك قاعد معانا فقال اكرم :ولا شي يابا بس انا عايز البت الاخيرة اتكون سكرتاريتي لو سمحت فقال له والدة :عشان تقعد اضايقها وبعدين امبين عليهم التلات بنات انهم اخلاقهم عالية ومترابين احسن تربية ومش شايف الحجاب الي لبسينوا فقال له اكرم :متل ما قلت لحظرتك انا عايز التالتة الي اسمها رنا اتكون سكرتاريتي لو سمحت يابابا او اوعدك ماهدايقها ابد بس هيا اتكون سكرتارية بتاعتي فقال لة والدة :اوك حاظر حعمل ابوعدك هلحين اخلي السكرتارية اتبلغهم فقال اكرم ماشي يا وحش انا رايح مكتبي سلاموعيكم وخرج وهوا خارج شاف السكرتارية وسالها انتي بلغتي البنات بالي حكنا فقالت ايوة يافندم رنيت عليهم وحكيتلهم فقال ماشي
في شركة ادهم الجارحي وصل ادهم الي الشركة وعمل الاجتماع الي متاخر علية واتفقوا انهم يروحوا ع الشركة الي بدها اتصدر الملابس للدول ويتفقوا معاها بكرا ويعقدوا صفقة وخرج ادهم من الاجتماع فقالله مراد :ايش رايك انروح نتغدا برة بعد ساعة فقال ادهم وهوى متجة الي مكتبوا :ومالوا بنروح ليش لا فقال اوك كمان ساعة ابنطلع وخرج مراد الي مكتبوا وتبقي ادهم ينظر الي صورة حبيبتوا وعيونوا تدرف الدموع وقال :انا اشتقتلك اكتير ياحبيبتي كدا يهون عليكي اتسيبيني وتروحي هنت عليكي انا تعبان وجلس يتدكر يوم الحادت المشؤوم الدي قلب حياتة راسا على عقب
فضحك ادهم عليها بشدة وقال : هههههههه احلى فيل في حياتي كلها انتي ما تهتمي لحد وخلص انا عارفك انتي بتقصري في صحتك اكتير مشان هيك بحاول اعوضك الي بتقصرية في طلعاتنا وطشاتنا وبعدين انتي قد ما حتسمني حظلك حياتي وقلبي وقرب منها وباسها من اخدودها وهيا اتوترت وحاولت اتبعد عنوا لانوا هما في الشارع بس هوا ما بعد وضلوا حاضنها في حضنوا وضاغط عليها وبعد وقت بعدت عنوا ووجها كان بلون الاحمر من شدة خجلها وعشان الي في الشارع بيطلعوا عليهم فضحك عليها وع خجلها وقال : ياختيبييييي ياناس مازكاكي وانتي شبة الفراولة الحمرة فبعدت عنوا ونظرت له بغيظ وقالت :عجبك هيك اطلع اناس ايش اتقول علينا هلحين ياله امشي
فقال ادهم :انا ما بهمني حدا ايقولوا الي يقولوا انتي خطيبتي وحبيبتي وكمان شهر حتكوني امراتي فقالت له :حتى ولو كان عيب ياادهم انته خجلتني في الشارع فقال ادهم :هههع انتي ياحبيبتي الي بتخجلي من ضلك ياله ياحبيبتي اطلعي ع السيارة بسرعة قبل ما اتهور عليكي فضحكت علية وقالت بدلع :اهون عليك ياحبي فقال:
اه هتوني هلحين وجاءئت لتركب لتلمح سيارة ممسرعة جدا تاتي باتجاة ادهم لتجري و تبعد ادهم ولكن السيارة خبطط في حياة ومن شدة السرعة حياة طارت وخبطط في الارض ادهم انصدم وما كان متوقع انو هيا حياة حبيبتو وحياتوا هي الي ع الارض هيا الي فدتوا بروحها وزقتوا عن السيارة شافها وهيا ابعيدة عنوا وتحت راسها بركة دماء راح يجري عليها ويصحي فيها بس ما صحيط وبعدها بشوية صحيط وفتحت عيونها وشافت ادهم ماسكها وهوا منهار من العياط وخايف عليها فبتسمت الوا وقالتلوا بصوت متقطع
ب ح بك كت ير وادهم بعيط وقال :اوانا بحبك ياروحي اوعي اتسيبيني اوعي اتروحي مني ارجوكي تحرمنيش منك بس حياة كانت فارقت الحياة وبعدها اجة الاسعاف واخدوها ع المستشفى وادهم مصدوم ومش امصدق انو حبيبتوا ماتت وظلت حالتوا سئية وسكر قلبوا ع حب حياة واتعهد لنفسوا انو مستحيل يخلي اي بنت تانية اتفوت قلبوا
انتشالوا من شرودوا صووت الهاتف فمسكة وشاف مين وبعدها مسح ادموعوا ورجع لحالتوا الطبيعة الي هيا ادهم القاسي الشديد وفتح خط وقال الوا ايو يا مراد هيني طالع اشوية وطلع وقابل مراد في طريق وشافوا مراد حس انوا في شي فقالوا :مالك ياادهم انته اكويس فقال ادهم بجمود : ايوة انا اكويس يالة خلينا نتغدا عشان انروح بسرعة فادرك مراد انه كان يتدكر خطيبتوا وحبيتوا حياة (حياة بتكون اخت مراد )
فركب ادهم سيارتوا ومراد سيارتوا وراحوا ع المطعم حتا يتغدوا وبعد وقت وصلوا المطعم ونزلوا اول ما اجوا يفتوا خبط مراد ب
الحمدالله
تفاعل وكومنتات اوكي 😉😉😉

ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق